چرا در سایر سیاره ها زندگی نیست؟
متن دلخواه شما
چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 13:38 | بازدید : 1309 | نوشته ‌شده به دست مهران | ( نظرات )

حرارت (یا «دما») باید به درجه ی معینی برسد. تمام موجودات زنده باید در چارچوب دمای ویژه ای به زندگی خود ادامه دهند. ماده ی زنده را نباید با حرارت «پخت» یا در سرما منجمد کرد.

شرط بعدی «آب» است. تمام موجودات و مواد زنده به «آب» احتیاج دارند. برای گیاهان سبز، نور و بعضی از کانی ها ضروری است. جانوران به یک منبع غذایی احتیاج دارند. هر جا که نتوانند غذایشان را به دست آورند، در آن جا نمی توانند زندگی کنند.

آیا همه این شرایط لازم برای زندگی، در سیاره های دیگر هم وجود دارد؟ با استناد به اطلاعاتی که بشر تا به حال درباره ی وضع و شرایط سیاره های دیگر به دست آورده است، به نظر نمی رسد که چنین شرایطی در سیاره های دیگر وجود داشته باشد. در اینجا بهتر است نگاهی به وضعیت بعضی از سیاره ها بیندازیم و ببینیم چگونه است.

سیاره ی زهره از هر سیاره ی دیگری بیشتر به زمین شباهت دارد. بعضی از ستاره شناسان معتقدند که ممکن است شکلی از زندگی گیاهی در آن جا وجود داشته باشد زیرا این دانشمندان توانسته اند بخار آب را در هوای بالای ابرهای زهره ردیابی کنند. ولی این امکان نیز وجود دارد که گرمای سطح سیاره ی زهره تا 800 درجه ی سانتی گراد برسد و اگر چنین حدسی درست باشد، در آن جا حیات نمی تواند وجود داشته باشد.

سیاره هایی مانند مشتری و زحل با لایه های بسیار ضخیمی از ابرهای حاوی گازهای سمی (البته سمی برای انسان) پوشیده شده اند و سطح هر دوی این سیاره ها در زیر لایه های ابرها بسیار گرم و سوزان است.

در مورد بقیه ی سیاره های منظومه ی شمسی نیز وضع چنین است و به نظر می رسد که در هر کدام از آن ها شرایطی وجود دارد که زندگی را غیر ممکن می سازد یا شرایط لازم برای زندگی در آن ها وجود ندارد.

منبع: دانستنیهای دانش آموز




:: موضوعات مرتبط: فضا , سیارات , اختر شناسی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب